Jakiej wielkości kable połączeniowe potrzebuję? (2 vs 4 vs 6 Gauge)

Udostępnij:

Nikt nie chce mieć do czynienia z rozładowanym akumulatorem samochodowym. Dzięki nowoczesnym urządzeniom rozruchowym wielu kierowców nie nosi już przy sobie kompletu kabli, ale nadal warto je mieć. Jeśli zawiedzie rozrusznik lub trzeba będzie pomóc innym kierowcom, którzy utknęli w martwym punkcie, warto mieć odpowiedni zestaw kabli. Jakiej wielkości kable do skakania powinienem mieć przy sobie?

W tym przewodniku przyjrzymy się różnicom w rozmiarach przewodów do skakania. Omawiamy także odpowiedni rozmiar przewodu w zależności od typu pojazdu.

Spis treści pokaż Jakiej grubości linka łącząca jest potrzebna? Dodatkowe informacje na temat kupowania kabli do skakania 1. Długość 2. Izolacja 3. Materiał klipsów 4. Amperaż Najlepsze rozmiary linek łączących według typu pojazdu 1. Kompaktowy 2. Samochody sportowe 3. Pośrednie 4. Pełnowymiarowe 5. SUV/Minivan 6. Van/Truck Jak uruchomić samochód

Jakiej grubości linka jest potrzebna?

Pomiar grubości kabla do skakania pokazuje grubość przewodu. Im grubszy jest przewód, tym niższa jest jego wartość. Grube przewody przewodzą więcej prądu, co pozwala szybciej rozładować akumulator. Cieńsze przewody kosztują mniej, ale mogą wystarczyć do zasilenia akumulatora. Często zaleca się posiadanie kabla o grubości 4 mm.

Rozmiary kabla do skoku są różne - od 1 do 12. W zależności od skali, model 1 gauge jest modelem o dużej wytrzymałości, a 12 gauge jest opcją lekką.

Za pomocą kabla o grubości 10 można uruchomić rozładowany akumulator w łagodnych temperaturach, ale nie jest on w stanie rozładować rozładowanego akumulatora. Dlatego zalecany jest kabel o przekroju 4, ponieważ pasuje do większości potrzeb i sytuacji.

Dodatkowe informacje o zakupie kabla do skakania

1. Długość

O ile grubość przewodu jest ważna, musisz także pomyśleć o jego długości. Nie zawsze będziesz w dogodnym miejscu, gdy padnie Ci akumulator, dlatego ważne jest, aby mieć wystarczająco długi przewód, aby zapewnić sobie elastyczność.

Kabel o długości 10 stóp będzie wystarczająco długi, gdy oba pojazdy będą zwrócone do siebie twarzami, ale nie zawsze będzie to możliwe. Pozwól sobie na pewną elastyczność, kupując dłuższy zestaw.

Wraz z wydłużaniem się przewodów często zmniejsza się ich przekrój. Dzieje się tak dlatego, że w przewodniku może płynąć więcej prądu, dlatego w większości sytuacji zaleca się stosowanie przewodów o przekroju 4-krotnym.

2. Izolacja

Większa część grubości przewodów do skakania wynika z ich grubości. Należy jednak wziąć pod uwagę także aspekt izolacji.

Jeśli mieszkasz w chłodniejszym klimacie, powinieneś mieć dobrze zaizolowany zestaw przewodów. W przeciwnym razie podczas wyjmowania przewodów można łatwo złamać przewód. Izolacja pomaga także zapobiegać zużyciu przewodu. Gdy przewód się zużyje, istnieje ryzyko powstania łuku elektrycznego, który może spowodować porażenie użytkownika lub samochodu.

Można wybrać tanią parę kabli, ale zestaw izolowany jest znacznie lepszą inwestycją. Oczywiście trzeba będzie zapłacić znacznie więcej, w zależności od tego, ile izolacji jest w zestawie.

3. Materiał klipsów

Zaciski, które mocuje się do akumulatora, są odpowiedzialne za wykonanie solidnego połączenia. Jest to punkt styku dla energii elektrycznej przepływającej pomiędzy dwoma akumulatorami. Oba rodzaje klem mają zazwyczaj wygląd miedzi.

Jednak nie wszystkie klemy są wykonane z miedzi. Niektóre są po prostu pokryte metalem. Miedziane zaciski pomagają w lepszym przewodzeniu prądu. Kable, które mają tylko miedziane zaciski, nie będą działać tak dobrze.

Po kilku użyciach platerowanie może zacząć się ścierać. W takim przypadku połączenie nie będzie solidne, głównie dlatego, że pod powłoką galwaniczną znajduje się stal, która nie jest metalem dobrze przewodzącym prąd. W miarę zużywania się powłoki galwanicznej mogą pojawić się trudności z uruchomieniem samochodu.

Jeśli zamiast tego wybierzesz miedziane zaciski, uzyskasz bardziej niezawodny skok. Nawet jeśli cęgi ulegną zarysowaniu w wyniku wielokrotnego używania, powinny nadal przewodzić prąd, dzięki czemu nie pozostaniesz bez prądu.

Nie zawsze łatwo jest stwierdzić, czy kable do skoku są wykonane z litej miedzi. Aby dowiedzieć się, z jakich materiałów zostały wykonane, należy przeczytać opis produktu dostarczony przez producenta. Jeśli zamawiasz przez Internet, pamiętaj, aby zapoznać się z opiniami i pytaniami klientów.

Dodatkowo, cena może być dobrym wskaźnikiem użytych materiałów. Tanie i atrakcyjne cenowo kable do skoczków nie będą miały zacisków z litej miedzi. Zamiast tego warto przyjrzeć się opcjom z wyższej półki, w których zastosowano materiały o lepszej przewodności.

4. Amperaż

Amperaż pokazuje natężenie prądu pobieranego przez silnik samochodu podczas próby rozruchu. Jeśli masz mniejszy samochód, nie będziesz potrzebował takiego samego natężenia prądu, jak w przypadku dużej ciężarówki lub pełnowymiarowego samochodu typu SUV.

W niektórych przypadkach 200 amperów wystarczy, aby zapewnić wystarczającą moc. Jednak generalnie nie zaleca się stosowania przewodów o prądzie znamionowym niższym niż 400 amperów. W niektórych przypadkach może być nawet wymagane coś większego, np. 600 A lub więcej.

Najlepsze rozmiary linek według typu pojazdu

1. Kompaktowe

W większości kompaktowych samochodów wystarczy przewód o przekroju 6 mm. Niezależnie od tego, czy masz Mazdę3, czy Kię Forte, potrzebujesz kabla 6-żyłowego o długości 10 stóp, który zapewnia natężenie 200 amperów.

Najlepiej jednak zaopatrzyć się w przewód o przekroju 4 mm. Dodatkowo, lepiej będzie, jeśli będziesz mógł sobie pozwolić na taki, który ma 20 stóp długości, na wypadek gdybyś nie mógł zaparkować samochodu zderzak w zderzak. Aby uzyskać najlepsze wyniki, należy szukać urządzeń o mocy 400 A.

2. Samochody sportowe

Jeśli wybierasz się na ulice szybkim samochodem sportowym, najniższym możliwym rozwiązaniem będzie zwora o przekroju 4 m i długości 10 stóp. W przypadku Chevy Camaro lub Forda Mustanga zalecamy jednak kabel o przekroju 2 m i długości 20 stóp.

Wystarczyłoby 400 amperów, ale lepiej wybrać 600 amperów. Dodatkowo, aby uzyskać bezpieczne połączenie, wybierz zestaw kabli z solidnymi miedzianymi zaciskami.

3. Pośredni

Jeśli w Twoim samochodzie Kia K5 lub Toyota Camry padł akumulator, chcesz szybko wrócić na drogę. 10-stopowy przewód o przekroju 6-gauge i natężeniu 200 A powinien wystarczyć w większości sytuacji.

Zalecamy jednak lekką modernizację, aby zapewnić odpowiednią wydajność. Jeśli nie chcesz utknąć z rozładowanym akumulatorem samochodowym, wybierz 20-stopowy przewód zasilający o wytrzymałości 4 A, który zapewnia natężenie 400 A.

4. Pełnowymiarowe

BMW serii 7 lub Nissan Maxima wymagają co najmniej 10-stopowego przewodu o przekroju 6-żyłowym. Musi on dostarczać prąd o natężeniu co najmniej 200 amperów.

Jeśli jednak chcesz uzyskać maksymalną wydajność, powinieneś użyć kabla o przekroju 4 m i długości 20 stóp. Jeszcze lepiej, jeśli możesz sobie pozwolić na taki, który zapewnia do 800 amperów, będziesz mieć większą ochronę.

5. SUV/Minivan

Niezależnie od tego, czy jeździsz Toyotą Sienną czy Hondą Passport, będziesz potrzebował nieco więcej mocy, aby rozruszać akumulator. Możliwe, że przewód o przekroju 4 m i natężeniu 400 A będzie działał bez zarzutu.

Jednak w tym przypadku zalecane jest użycie 20-stopowego przewodu o przekroju dwubarwnym. Powinien on wytrzymać 800 amperów mocy, aby umożliwić powrót na drogę w każdych warunkach.

6. Samochód dostawczy/ciężarówka

Jeśli siedzisz za kierownicą Forda F-150 lub pełnowymiarowego samochodu dostawczego Chevy Express, będziesz potrzebował nieco więcej mocy. W niektórych sytuacjach może wystarczyć 10-metrowa linka o wytrzymałości 400 amperów.

Aby zapewnić niezawodne działanie, zalecamy użycie 20-stopowego przewodu o przekroju 2 mm. Dzięki mocy 800 amperów nie powinieneś mieć problemów z uruchomieniem większego pojazdu.

Jak uruchomić samochód

Gdy masz już odpowiednie kable, możesz przystąpić do uruchomienia silnika. Na początek należy wyjąć kable i oczyścić zaciski z wszelkich zanieczyszczeń. Upewnij się też, że na zaciskach akumulatora nie ma żadnych zanieczyszczeń, w przeciwnym razie połączenie może zostać przerwane.

Ustaw oba pojazdy w położeniu postojowym i wyłącz silnik w pracującym pojeździe. Podłącz czerwoną wtyczkę do bieguna dodatniego akumulatora, który jest rozładowany. Następnie należy podłączyć drugą czerwoną wtyczkę do bieguna dodatniego sprawnego akumulatora.

Przymocuj odpowiedni czarny zacisk do ujemnego bieguna sprawnego akumulatora. Drugi czarny klips można przymocować do nielakierowanej metalowej powierzchni samochodu, która nie znajduje się w pobliżu akumulatora. Można użyć metalowego wspornika przymocowanego do silnika.

Uruchom silnik pojazdu, który pracuje. Pozwól, aby silnik pracował przez kilka minut.

Spróbować uruchomić pojazd z rozładowanym akumulatorem. Jeśli skok zadziała, należy pozwolić silnikowi pracować przez co najmniej 15 minut przed wyłączeniem go. Dobrze jest też wybrać się na przejażdżkę autostradą. W przeciwnym razie ten sam problem może wystąpić po wyłączeniu zapłonu.

Jeśli akumulator nadal umiera, może to oznaczać problem z utrzymaniem jego ładunku lub awarię alternatora. Tak czy inaczej, należy go naprawić, aby nie trzeba było dalej uruchamiać silnika za pomocą skoków.

Socialmedia

Warte uwagi

Kontrola akumulatora: Zapewnij dopływ prądu tej...

Jesień oznacza powrót kawy z przyprawami dyniowymi i przerażających labiryntów kukurydzianych. To również przerażający czas dla akumulatora Twojego samochodu. Przyczyną jesiennych i...