Podczas regularnej wymiany oleju należy zdjąć korek oleju. W tym momencie warto przeprowadzić szybką kontrolę, aby upewnić się, że wszystko wygląda prawidłowo. Jeśli zauważysz białą lub mleczną substancję pod korkiem wlewu oleju, możliwe, że jest to oznaka problemów, ale może też być nieszkodliwa.

W tym poradniku opisujemy, co może oznaczać ta mlecznobiała substancja. Sprawdzamy również, czy jest to coś, czym należy się martwić.

Spis treści show Co oznacza mleczny lub biały osad pod korkiem wlewu oleju? Przyczyny powstawania białego osadu pod korkiem wlewu oleju 1. Nagromadzenie wilgoci/kondensacji 2. Złe nawyki w zakresie czyszczenia 3. Pęknięta uszczelka głowicy Rozwiązania problemu białego nalotu pod korkiem oleju 1. Dłuższa jazda 2. Prawidłowo wyczyścić silnik 3. Napraw uszczelkę głowicy

Co oznacza mleczny lub biały osad pod korkiem oleju?

Biała lub mleczna substancja oznacza, że wilgoć lub woda miesza się z olejem silnikowym. Zmienia się ona w kremowobiały osad, który przywiera do korka. Woda nie powinna przedostawać się do silnika ani mieszać się z olejem, więc należy to sprawdzić, ale być może nie trzeba się martwić.

Istnieją uzasadnione powody, dla których woda dostała się do silnika, a które nie będą wymagały poważnej naprawy. Jednak najbardziej kłopotliwym problemem jest zawsze pęknięta uszczelka głowicy, której naprawa wymaga przebudowy lub wymiany silnika.

Przyczyny powstawania białego nalotu pod korkiem wlewu oleju

1. Nagromadzenie wilgoci/kondensacji

Jeśli mieszkasz w miejscu, w którym panują wilgotne i niskie temperatury, w silniku może gromadzić się wilgoć. Kondensację można najpierw zauważyć, patrząc na wydech, którego produktem ubocznym jest para wodna.

Wiele osób myli mleczny korek oleju z pękniętą uszczelką głowicy, co może być prawdą, ale w większości przypadków jest to zwykła kondensacja.

Jednak w miarę rozgrzewania się silnika wilgoć powinna być w naturalny sposób usuwana. Odparowanie powinno nastąpić, gdy silnik będzie pracował w optymalnej temperaturze. Jeśli nie jeździsz samochodem wystarczająco długo, aby temperatura wzrosła tak wysoko, woda nie może zostać spalona. Pozostaje po tym nagromadzenie białego nalotu pod korkiem wlewu oleju.

2. Złe nawyki w zakresie czyszczenia

Czy do mycia samochodu używasz myjek wysokociśnieniowych? Jeśli używasz tej samej myjki do czyszczenia wnęki silnika, pod korkiem może pojawić się mleczny olej.

Natrysk pod wysokim ciśnieniem może wtłaczać wodę do silnika, gdzie nie powinna się ona znajdować. Jeśli woda zmiesza się z olejem, może osadzać się na korku wlewu oleju. Woda może również przedostać się do filtra powietrza, wskaźnika poziomu oleju silnikowego, korka wspomagania układu kierowniczego i innych miejsc.

3. Pęknięta uszczelka głowicy

Jest to problem, z którym nikt nie chce mieć do czynienia. Jeśli jesteś pewien, że nic zewnętrznego lub złe praktyki nie są przyczyną mlecznobiałej substancji, prawdopodobnie masz do czynienia z pękniętą uszczelką głowicy.

Uszczelka głowicy ma bardzo ważne zadanie. Jej zadaniem jest utrzymywanie cylindrów w szczelnym zamknięciu w celu uzyskania maksymalnej wydajności. Dzięki tej uszczelce cylindry mogą wykonywać swoje zwykłe zadania. Ponadto uszczelka wytwarza odpowiednią kompresję, która umożliwia płynną pracę silnika. Zapobiega także mieszaniu się płynu chłodzącego i oleju, mimo że oba przepływają przez silnik.

Po pęknięciu uszczelki głowicy płyn chłodzący może przedostać się do komory spalania silnika. Przenika on do kanałów olejowych silnika, co prowadzi do powstawania mlecznobiałej substancji na spodzie korka wlewu oleju.

Można sprawdzić, czy nie doszło do pęknięcia uszczelki głowicy, przyglądając się uważnie wskaźnikowi poziomu oleju. Pozostawić samochód na biegu jałowym, aż silnik osiągnie optymalną temperaturę pracy. W tym czasie można również przyjrzeć się wydechowi, ponieważ pęknięta uszczelka głowicy powoduje wydzielanie białego dymu.

Sprawdź, jak wygląda bagnet. Jeśli widać tylko olej silnikowy, być może nie doszło do pęknięcia uszczelki głowicy. Jeśli jednak na bagnecie widać wilgoć lub mleczny olej, a na korku oleju białą substancję, można bezpiecznie założyć, że problemem jest uszczelka głowicy.

Istnieją również inne objawy uszkodzenia uszczelki głowicy, które należy wziąć pod uwagę na etapie rozwiązywania problemów. Spod kolektora wydechowego silnika może wyciekać płyn chłodzący. W chłodnicy lub zbiorniku przelewowym płynu chłodzącego mogą tworzyć się pęcherzyki powietrza.

Jeżeli trzeba uzupełniać płyn chłodzący, ale nie można znaleźć wycieku, jest to również wskazówka, że płyn chłodzący wycieka wewnętrznie. Jeśli nie zostanie to sprawdzone, pęknięta uszczelka głowicy może spowodować problemy z przegrzaniem, ponieważ układ nie działa tak, jak powinien.

RELATED: Jak sprawdzić, czy uszczelka głowicy jest przepalona (7 prostych kroków)

Rozwiązania problemu białego nalotu pod korkiem oleju

1. Dłuższa jazda

Jeśli nie można znaleźć żadnych usterek mechanicznych, problem może wynikać po prostu z nadmiernej wilgoci, która nie ulega spaleniu. Jest to szczególnie prawdziwe, jeśli nie jeździsz samochodem na długie wycieczki.

Jeśli jeździsz tylko przez pięć do dziesięciu minut, temperatura silnika nigdy nie osiąga optymalnego zakresu. Nie dochodzi do odparowania, co powoduje gromadzenie się wilgoci w silniku. Jest to nie tylko szkodliwe dla silnika, ale także prowadzi do powstawania mlecznego osadu.

Naprawa jest jednak prosta i może być przyjemna. Zabieraj samochód na dłuższe przejażdżki. Jeśli planujesz pojechać w miejsce oddalone o dziesięć minut jazdy, wybierz dłuższą drogę i ciesz się widokami. Upewnij się też, że w miarę możliwości jeździsz z większą prędkością. Silnik szybciej się rozgrzewa, gdy jedziesz z prędkością 60 mil na godzinę, niż gdy jedziesz tylną drogą z prędkością 15 mil na godzinę.

2. Prawidłowe czyszczenie silnika

Podczas mycia silnika samochodu należy uważać, aby woda nie dostała się do silnika. Na początek, zanim zaczniesz, sprawdź uszczelkę korka oleju. Jeśli jest uszkodzona lub zużyta, nie będzie stanowiła bariery dla wilgoci, dlatego należy ją wymienić.

Po upewnieniu się, że uszczelka jest w dobrym stanie, należy spryskać wnękę silnika strumieniem wody pod niskim ciśnieniem. Nadal możesz użyć myjki ciśnieniowej, ale pamiętaj o zmniejszeniu jej mocy. Ponadto należy uważać, aby nie spryskiwać bezpośrednio uszczelek silnika, zwłaszcza wokół pokrywy zaworów.

Najlepszym sposobem na wyczyszczenie silnika jest zakup specjalnego środka czyszczącego i wyszorowanie go szczotką. Po usunięciu brudu i zanieczyszczeń można go po prostu spłukać zwykłym strumieniem wody, chroniąc go w ten sposób przed nadmiernym ciśnieniem, które nie jest potrzebne.

3. Naprawa uszczelki głowicy

Jeśli uszczelka głowicy ulegnie uszkodzeniu, nie masz zbyt wielu możliwości. Niektórzy twierdzą, że uszczelniacze uszczelek głowicy działają dobrze, ale wiele osób mówi, żeby nigdy ich nie używać. Zanim to zrobisz, upewnij się, że przeprowadzisz własne badania, aby wiedzieć, w co się pakujesz. Oczywiście, jeśli i tak potrzebujesz nowej uszczelki głowicy, to prawdopodobnie nie spowoduje to już żadnych szkód.

Nowa uszczelka głowicy będzie kosztować od 100 do 300 USD, w zależności od typu samochodu, którym jeździsz. Chociaż nie jest to kosztowny wydatek, to jednak robocizna może rozbić bank. W zależności od tego, jakim samochodem jeździsz i gdzie oddajesz go do naprawy, możesz łatwo wydać od 750 do 2000 USD, jeśli nie więcej.

Ponadto naprawa może zająć trochę czasu, więc do czasu zakończenia pracy warsztatu nie będzie można korzystać z samochodu do codziennego transportu. Jeśli pojazd nie jest wart tego typu naprawy, być może czas zacząć rozglądać się za nowym samochodem.

Socialmedia

Warte uwagi

Ile kosztuje rotacja opon? (i czy to się...

Konserwacja opon ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa na drodze. Jedną z czynności konserwacyjnych, które należy wykonywać regularnie, jest rotacja opon. Wiele osób zastanawia się jednak...