Usunięcie całego powietrza z układu chłodzenia po wymianie pompy wody lub termostatu może być naprawdę trudne.
Silnik może się łatwo przegrzać, a jeśli nie zrobisz tego prawidłowo, możesz go poważnie uszkodzić.
Istnieje kilka kroków, które znacznie ułatwią całą sytuację. Postępuj zgodnie z poniższym przewodnikiem krok po kroku, aby szybko i bezpiecznie usunąć całe powietrze.
Spis treści pokaż Różne metody odpowietrzania układu chłodzenia samochodu Stara metoda ręczna Metoda podciśnieniowa Jak odpowietrzyć układ chłodzenia samochodu Krok 1: Przygotuj płyn chłodzący Krok 2: Podnieś przód samochodu. Krok 3: Napełnij płyn chłodzący do poziomu MAX Krok 4: Uruchom silnik Krok 5: Ustawić ogrzewanie klimatyzacji na maksimum. Krok 6: Zwiększyć prędkość obrotową silnika do 3000-4000 obr. Krok 7: Ostrożnie otwórz zawory upustowe Etap 8: W razie potrzeby uzupełnij płyn chłodzący Etap 9: Jazda próbna Krok 10: Ponowne napełnienie płynu chłodzącegoRóżne metody odpowietrzania układu chłodzenia samochodu
Istnieją dwie różne metody usuwania powietrza z układu chłodzenia.
Stara metoda ręczna
Metoda ręczna jest starym wariantem odpowietrzania układu chłodzenia.
Niektóre samochody mają jeden lub więcej zaworów odpowietrzających, które umożliwiają usunięcie powietrza z układu, a niektóre samochody nie mają takich zaworów, co znacznie utrudnia zadanie.
Do wykonania tej metody nie są potrzebne żadne specjalne narzędzia, a w dalszej części artykułu znajdziesz instrukcję krok po kroku, jak to zrobić.
Metoda podciśnieniowa
Nowa metoda, którą sam stosuję, to metoda próżniowa. Do zastosowania tej metody potrzebne jest narzędzie próżniowe oraz sprężone powietrze (w zależności od narzędzia).
Metoda ta wytwarza jednak próżnię i w ciągu kilku sekund wysysa całe powietrze z układu chłodzenia, a następnie wypełnia całą przestrzeń próżniową płynem chłodzącym. Jest to naprawdę skuteczna metoda, jeśli ma się odpowiednie narzędzie, i już nigdy nie trzeba będzie się martwić o odpowietrzanie układu chłodzenia samochodu. Za każdym razem uzyskasz doskonały wynik, a cały proces trwa mniej niż minutę.
Jeśli jesteś zainteresowany jednym z tych narzędzi, możesz je znaleźć tutaj, w serwisie Amazon. Należy pamiętać, że do tego narzędzia potrzebna jest sprężarka powietrza.
Sprzedaż 191 Recenzje UView 550500 Airlift II Economy Cooling...- Napełnia cały układ chłodzenia w...
- Eliminuje czasochłonne odpowietrzanie i...
- Sprawdzanie szczelności w warunkach podciśnienia
- Zawór przyciskowy eliminuje konieczność...
Jeśli nie uważasz, że zakup jednego z tych narzędzi jest konieczny i nie chcesz iść do warsztatu, aby to zrobić, to również nie ma problemu. Ja robię to w ten sposób, gdy nie mam dostępu do urządzenia do odpowietrzania podciśnieniowego:
Jak odpowietrzyć układ chłodzenia samochodu
Oto instrukcja ręcznego odpowietrzania układu chłodzenia samochodu bez użycia specjalnych narzędzi. Pamiętaj, aby zawsze zachować ostrożność, jeśli chodzi o układy chłodzenia samochodów, ponieważ mogą one osiągnąć temperaturę wrzenia.
O wiele łatwiej jest to zrobić w dwie osoby, więc koniecznie weź ze sobą przyjaciela! Wykonaj poniższe czynności, aby łatwo odpowietrzyć układ chłodzenia:
Czas całkowity: 30 minut
Krok 1: Przygotuj płyn chłodzący
Pierwszym krokiem w tej instrukcji jest upewnienie się, że środek zapobiegający zamarzaniu jest gotowy. Zawsze należy używać odpowiedniego płynu chłodzącego, wymaganego przez producenta. Użycie niewłaściwego płynu chłodzącego może spowodować uszkodzenie silnika!
Jeśli nie jesteś pewien, jakiego płynu chłodzącego powinieneś użyć, sprawdź instrukcję naprawy lub skontaktuj się z autoryzowanym dealerem.
Ogólnie rzecz biorąc, należy zmieszać płyn chłodzący z 50% wody i 50% płynu chłodzącego (jeśli jest to skoncentrowany płyn niezamarzający).
Należy zawsze zapoznać się z opisem płynu chłodzącego, aby uzyskać odpowiednie instrukcje. Jeżeli mieszkasz w zimnym kraju, musisz upewnić się, że mieszanka płynu chłodzącego jest prawidłowa. Jeśli płyn chłodzący zamarznie w silniku, spowoduje to jego zniszczenie.
RELATED: 10 najlepszych płynów zapobiegających zamarzaniu i chłodzących do silników
Krok 2: Podnieś przód samochodu.
Czynnością, którą wykonuje niewiele osób, a która daje znacznie lepsze wyniki, jest podniesienie przedniej części pojazdu. Dzięki tej metodzie o wiele łatwiej będzie usunąć powietrze z samochodu, zwłaszcza jeśli korek wlewu znajduje się przy chłodnicy. Jeśli masz samochód z zewnętrznym zbiornikiem wyrównawczym zamontowanym z tyłu silnika, może to nie być konieczne.
Aby podnieść przód samochodu, można użyć podnośnika podłogowego lub postawić samochód na stromym wzniesieniu z podniesionym przodem.
Podnosząc samochód za pomocą podnośnika podłogowego, zawsze używaj także podpórek, aby uniknąć wypadków.
Krok 3: Napełnij płyn chłodzący do poziomu MAX.
Teraz, gdy przód samochodu jest podniesiony, nadszedł czas, aby uzupełnić płyn chłodzący do maksimum. Jeśli silnik ma zawory odpowietrzające, otwórz je jednocześnie z dolewaniem płynu chłodzącego. Zamknij je, gdy płyn chłodniczy zacznie z nich wypływać.
Płyn niezamarzający jest toksyczny, dlatego należy zawsze sprawdzać, czy nie spływa do studzienek na podłodze lub na drodze. Cały płyn chłodzący należy oddać do lokalnego zakładu oczyszczania środowiska. Należy pamiętać, że jeśli z płynu wypiją zwierzęta, mogą zachorować, a nawet umrzeć. Ostrożnie używaj płynu niezamarzającego! Po maksymalnym uzupełnieniu płynu chłodzącego przejdź do następnego kroku
Krok 4: Uruchom silnik.
Teraz należy uruchomić silnik. Najlepiej skorzystać z pomocy przyjaciela. Po uruchomieniu silnika pompa wodna może wypchnąć trochę płynu chłodzącego z chłodnicy, jeśli w układzie znajduje się powietrze. Aby temu zapobiec, zaleca się zainstalowanie na chłodnicy takiego narzędzia jak to:
- Umożliwia dopasowanie kolorów nakrętek do...
- Zestaw do napełniania układu chłodzenia zapobiega wyciekom...
- Przedłużacz 5" i kolanko 45° umożliwiają...
- Nr patentu USPTO: US10519019B2
Krok 5: Ustawić ogrzewanie klimatyzacji na maksimum.
Po uruchomieniu silnika należy ustawić ogrzewanie klimatyzacji w pozycji MAX. Zależy to od samochodu, ale w wielu samochodach stosowany jest zawór, który ogranicza przepływ płynu chłodzącego do wnętrza pakietu termicznego, jeśli układ klimatyzacji jest ustawiony na zimno.
W innych samochodach przepływ powietrza jest przekierowany, a nie przepływ płynu chłodzącego, więc w tych samochodach ten krok nie będzie miał znaczenia. Niezależnie od modelu, łatwo jest przestawić klimatyzację na maksymalne ogrzewanie.
Krok 6: Zwiększ obroty silnika do 3000-4000 obr.
Włóż kolegę do samochodu i pozwól mu podkręcić obroty silnika do około 3000-4000 obr. Może to spowodować wypłynięcie płynu chłodniczego z chłodnicy, jeżeli nie użyjesz narzędzia do rozlewania. Podczas pracy w układzie utrzymuj stałe obroty. Należy się jednak upewnić, że płyn chłodzący nie nagrzewa się zbytnio podczas pracy.
Krok 7: Ostrożnie otwórz zawory odpowietrzające.
Podczas gdy kolega lekko podkręca obroty silnika, możesz poluzować zawory odpowietrzające. Upewnij się, że temperatura płynu chłodzącego nie jest zbyt wysoka, ponieważ wtedy praca przy samochodzie będzie niebezpieczna. W tym momencie należy zwrócić uwagę na ewentualne skoki temperatury płynu chłodzącego i wycieki płynu chłodzącego. Ostrożnie otwieraj zawory odpowietrzające, aż zacznie z nich wypływać woda, a następnie zamknij je. Czynność tę należy powtórzyć kilka razy, aż po otwarciu zaworów będzie z nich wypływał tylko płyn chłodzący.
Etap 8: W razie potrzeby uzupełnij płyn chłodzący.
Zamknąć zawory odpowietrzające. Ponownie włącz silnik na biegu jałowym, sprawdź i uzupełnij poziom płynu chłodzącego oraz opuść przód samochodu. W tym momencie należy powtarzać te czynności, aż w samochodzie zrobi się ciepło, a temperatura płynu chłodzącego osiągnie 90c i utrzyma się na tym poziomie. Załóż z powrotem korek chłodnicy. Jeżeli temperatura płynu chłodzącego wynosi teraz 90c (temperatura robocza), a w samochodzie jest ciepło, powietrze powinno zniknąć z pojazdu. Ostrzeżenie: Gorący płyn chłodzący może spowodować obrażenia, jeśli nie jest używany ostrożnie.
RELATED: Niski poziom płynu chłodzącego silnik - czy można bezpiecznie jeździć?
Etap 9: Jazda próbna
Należy teraz upewnić się, że po naprawie nie ma żadnych wycieków. Jeśli wszystko wydaje się w porządku, wyjedź samochodem na długą jazdę próbną. Podczas jazdy próbnej należy zwracać szczególną uwagę na temperaturę płynu chłodzącego i upewnić się, że samochód nie zaczyna się przegrzewać. Przegrzanie może spowodować pęknięcie uszczelki głowicy, a tego naprawdę nie chcemy. Należy sprawdzić wszystkie funkcje i temperaturę układu klimatyzacji.
Krok 10: Ponownie napełnić płynem chłodzącym.
Jeśli jazda próbna przebiegła prawidłowo, bez skoków temperatury i innych dziwnych zachowań, otwórz maskę silnika i ponownie sprawdź poziom płynu chłodzącego. Sprawdź, czy nie ma żadnych wycieków płynu chłodzącego.
Następnie można odstawić samochód na kilka godzin, po czym odbyć kolejną jazdę próbną, wykonać tę samą procedurę i sprawdzić szczelność oraz poziom płynu chłodzącego.
Po wykonaniu wszystkich tych czynności naprawa powinna zakończyć się sukcesem. W razie wystąpienia jakichkolwiek dziwnych zachowań należy powtórzyć czynności opisane w tej instrukcji lub kontynuować rozwiązywanie problemów.
ZWIĄZANE: Czy można używać tylko wody bez płynu chłodzącego w chłodnicy?
Zasilanie:
- Przyjaciel